vorige pag       

Leiderschap en verantwoordelijkheid in de kerk, uitgaande van de Bijbel.

 

Donderdag 8 oktober 2015 (mijn notities van deze lezing)

Spreker: Paul Reeshuis-Karmeliet. 35 jaar als pastor werkzaam in Nijmegen.

In de tuinzaal van het Klooster te Brakkenstein. Heyendaalseweg 300 Brakkenstein. Onder initiatief van het Lekeninstituut Servitium Christi, Centrum voor Parochiële spiritualiteit.

Start:

Rechteren hfst. 9

Verhaal aan Jotam verteld, en hij ging de top van de berg op, van de berg Gerizim, schreeuwde luid; Burgers van Sichem, luister naar mij, dan luistert God naar u.

Parabel over verantwoordelijkheid, dat de toon aangeeft, alles was in orde en op tijd, en toch was er iets niet in orde. De buitenkant lijkt goed, maar in de binnenkant was er chaos.

Is het verhaal van de kerk; hoe gaat deze met leiderschap om? Welke richting gaat het uit. Tegenwoordig is de media de baas, en die bepaalt de vragen en de antwoorden, laten zij liever de geïnterviewde de microfoon in de handen geven. De media is op vele fronten de baas. Tussen journalist en de geïnterviewde is geen dialoog meer.

Tussen Jotan en Abimelek was er sprake van psychologische oorlogvoering, zonder wapengeweld, behalve dan dat zij elkaar vermoorden door misleiding.

Uitgemoord, spreuken van Wijsheid, er was behoefte aan leiderschap, moest deze perse aan Koningschap verbonden worden? Er moet sprake zijn van ‘dienend leiderschap’, zodat er sprake is van besturing door de mensen zelf. Het volk en mensen, dienend aan elkaar.

De tragiek van het concilie van 1962, door Paus de 23ste, goed leiderschap, ondanks dat toch ineenstorting van de leerstellingen van het huis van de kerk.

GEBEITELDE WOORDEN: LEIDERSCHAP, DOOR WIE, WAT LEIDT ONS?

1ste lijn in leiderschap, Abraham en Mozes.

Abraham begon met altaren offers en begin van leiding.

Egypte en hongersnood, wie draagt de zegen? Het woord van Adony, of JHWH = ZIJN, toen nog in het openbaar, later moest het verborgen, en mocht het niet meer in het openbaar uitgesproken worden.

OPENBARING: van de naam; IK BEN ER! – ADONAI! [Meester van het al goede]

Wezer of Wees-Er.

Wat is het dat de leiding heeft?

Waar Koningschap en welk land?

Salomo begin van de democratie, Heersend Koningschap of ballingschap, verloor het volk haar leiding schap?

Toen kwam Christus, geen heersende leiding, maar liefde, tolerantie en begrip als leidend be-heersschap.

 

OVERGANGEN IN LEIDERSCHAP:

-      Wereldkerk

-      Groepsbewustzijn

-      Kritische bewegingen

-      Bevrijdingstheologie

De weg van een nieuw geloof, zonder te weten, zonder dat je het ziet, door geloof blijven volgen.

Bezettende Macht, en de geest van het verzet, een truc van God. Het Koningshoofd met olie zalven, betekent wederzijdse trouw, ‘van gelaat tot gelaat’, overdrachtelijk in gelijkelijkheid, dienend Koningschap. Het Koningschap door heersers met wapengeweld, duurde tot aan de komst van Jezus, die duidelijkheid in de machtsverhouding bracht, niet door het geweld maar door tolerantie en begrip.

JHWH, is de zich-zelf-zijnde.

Martin Buber bracht de Ik-Jij verhouding in beeld. Rosenzwarts een Duitser, wilde het begrip verduitsen in 1922, Ja-Hoe O hai, ofwel JHWH+ EER – DOE – EERSTE AANWEZIGE.

VERKLARING VAN DE BEGRIPPEN:

Jij bent de Gemachtigde

Jij bent de Zoon

Jij, die Boven alles staat           

MACHTIGING:

-      Vraag; hoeveel ontvangen er

-      Vraag; en het komt je tegemoet

Salomo: Vraag; geef mij een luisterend hart

Zonder vragen, ontvangt hij het land in eigendom.

En zij krijgen grond toegemeten, bestaansgrond, belangrijk voor de erfgenamen.

 Een grandioos gebaar; ik geef het land in eigendom, daar waren zij allen afhankelijk van zijn.

 CRHISTUS OPSTANDING – DE ZOON WERD ONS GEGEVEN.

 TIRANIE: Weiden met een ijzeren staf, optreden tegen de verdelgers, de vijand.

 Abraham en Mozes, waren de gemachtigden, wie waren later de gemachtigden?

Israël was een verdorven volkje, en werden toch gered, het gaat om het respect behouden door weerstand van de levenden, dat in opstand kwam tegen de heersende dwingelandij.

 -      Bezin je

-      Tucht je

-      Knecht je

-      Zinderend juichen en overwinnen

-      Heb lief, anders wordt je door je ego verkleind, en raak je de richting kwijt. Schuilen je voor de eigen toorn.

PSALM 2

NU

ER IS BEROERING

BEZIN JE NU

WAAROM ELKAAR BESTRIJDEN?

WAARDOOR KORREN ZIJ?

HET IS DWAASHEID ZOALS ZIJ LEVEN

WAAROM HET LEVEN DOOR TOORN KAPOT MAKEN?

JE MOET JE ZELF ONTVORMEN

NU, JE ZELF BEVRIJDEN

WEDERZIJDSE BEINVLOEDING BESEFFEN

HET ONTBRANDEN VAN DE TOORN VAN GOD BEGRIJPELIJK MAKEN

MACHTIGE JIJ MACHTIGE, BOVEN MENSEN VERHEVEN?

 HAWA= ZIJ-HIJ- WEZER – WEES ER.

ELOHIM = MACHT = BE-HEERSING=MEESTERLIJK

De barmhartigheid van het leven moge u een leidraad zijn.

In ‘jouw eigen leven’ wie of wat heeft daarin de leiding?

EINDE.

 

Thuisgekomen!

Conclusie:

HET GELOOF IN DE GOD VAN ABRAHAM EN MOZES VAN HET OUDE TESTAMENT, EN ZIJN ‘ALMACHT’, IS: “IN DE TEGENWOORDIGE TIJD”, EEN VERSCHRIKKELIJKE VERSPILLING AAN HET WORDEN.

DIE GEESTELIJKE ENERGIE ZOU BETER,

DIRECT VAN MENS TOT MENS,

OVERGEDRAGEN KUNNEN WORDEN.

God is geen Almachtige God gebleken, ‘zijn’ energie is als ‘levensenergie’ zichtbaar geworden, door de mens, en dat Christus, heeft omgevormd tot liefdes energie. Deze ‘liefdesenergie’ is de stralende macht, die de wereld zal kunnen redden, door en voor mensen, en alles wat leeft. Deze ‘macht’ is in mensen geborgen en gegeven, ‘liefdesenergie’ als leidend leiderschap, dat enkel door mensen kan worden samengesmeed, tot saamhorigheid in een gezamenlijk ideaal. En dat is; als door een God met elkaar verbonden zijn.

 Redeneren vanuit een Bijbelse Goddelijke Werkelijkheid, kan echt niet langer meer, daar lossen we wereldomvattende problemen, en de religieuze verschillen niet mee op. Mensen dienen vanuit hun eigenheid, religieuze doelstellingen waar te maken. God als overkoepelend begrip, als een ‘eenheid makend perspectief’ is wel weer mogelijk, en werkt het als een samenbindend vermogen, om te zoeken naar gelijkvormigheid, in een gezamenlijk streven naar eenheid in respect, mededogen, rechtvaardigheid, en gelijkwaardig handelen, met het besef dat we elkaars gelijke zijn, in verlangen naar het goede en liefdeswisseling.

 

 

9 OKTOBER 2015

BRAKKENSTEIN – NIJMEGEN

La Lucas